Babbelen met…..Dimitri Horsthuis-Tangelder, wethouder, en Merijn van der Mooren, ambtenaar bij de gemeente Overbetuwe.

Wij willen graag duidelijkheid over de sociale voorzieningen in de gemeente en of er één gemeentelijke vraag- baak is op het gebied van zorg en welzijn. Wethouder Horsthuis-Tangelder heeft nogal wat onderwerpen in zijn portefeuille waaronder Leefbaarheid kernen, Schulddienstverlening, Minimabeleid en Economische zaken.

Merijn van der Mooren is kernenadviseur. Hij verbindt initiatieven uit de samenleving met de gemeente Overbetuwe en andersom.

Wat houdt dat in Merijn?

‘Als je bijvoorbeeld een goed idee hebt over verbetering van je straat of dorp, dan kan ik je verder helpen of doorverwijzen. Ik ben er niet speciaal als het gaat over zorg en welzijn maar vooral ook praktische zaken.

Let wel, ik ga het niet voor je doén, dat doe je zelf, het is jouw idee, maar ik kan de weg wijzen binnen de gemeente, bemiddelen en onder- steunen. Ik ben adviseur van en voor de kernen.’

De wethouder probeert onze vraag te verduidelijken: ‘is het zo dat er verschrikkelijk veel sociale platforms, teams en groepen zijn dat mensen niet weten waar ze terecht kunnen met hun vraag?’

Ja zoiets. Wij, als Dorpsgeluiden, hebben de indruk dat de doelstellingen van instanties als Kernpunt, Kernteam en Forte Welzijn elkaar behoorlijk overlappen. Zij bieden vaak dezelfde activiteiten aan. Vooral ouderen zien door de bomen het bos niet meer… Als ze overal aan meedoen zijn ze nooit meer thuis… !

De wethouder en Merijn geven opheldering: ‘Kernpunten bestaan niet meer als zodanig. De gemeente heeft enkele jaren geleden het Sociaal Kernteam georganiseerd voor de dorpen. Die kernteams zijn bedoeld voor iedereen die wil weten waar je moet zijn voor bepaalde voorzieningen. Bijvoorbeeld: ik ben ziek geworden, wat moet ik nu regelen? Ik had altijd een koophuis maar ik wil nu huren. Waar moet ik aan denken? Ik heb geldproblemen, hoe kan ik dat oplossen?

De kernteams zijn in de dorpen aanwezig, niet op het gemeentehuis, juist om dichter bij de mensen te zijn. Ze zijn er voor vragen over welzijn en zorg. Ze hebben inloopspreekuren in dorpshuizen of andere centrale punten. In Oosterhout is dat op woensdagmiddag tijdens de soos. Maar het Sociale Kernteam is er voor iedereen, niet alleen voor ouderen.’

Maar wij hebben de indruk dat de mensen daar niet zo gauw heen gaan omdat ze niet gezien willen worden door bekenden. Zo van: hee, wat zou Jantje daar moeten? Heeft ie problemen…?

‘Interessant’, zegt de wethouder. ‘Wij beoogden met die kernteams juist om naar de mensen toe te komen…’

Merijn bevestigt ons vermoeden een beetje: ‘Ik was er een paar weken geleden in Oosterhout bij, maar er kwam die middag inderdaad nie- mand. Maar kennen jullie de pagina van de kernteamsoverbetuwe? Daar staat alles wat je wilt weten over de Kernteams.’

[Dat klopt, maar op de website van het Sociaal Kernteam vinden we ook dat het inloopspreekuur voor inwoners uit Oosterhout en Slijk-Ewijk per 1 oktober is gestopt. Er is wel altijd de mogelijkheid om te bellen of te mailen. Telefoon: 06 117 361 68 (op werkdagen bereikbaar van 9.00- 12.00 uur). E-mail: info@kernteamsoverbetuwe.nl .’]

Merijn vervolgt en verduidelijkt zijn eigen taak als kernenadviseur: ‘toen ik hoorde dat de inwoners van Slijk-Ewijk het een en ander willen met het dorp om een Dorpsvisie op te stellen, was ik aanwezig op de bijeenkomst daar. Want de gemeente wil toevallig ook net de Paulstraat renoveren. Dan probeer ik dat wat het dorp wil en de plannen van de gemeente aan elkaar te verbinden zodat er een win-winsituatie ontstaat. Ik zorg er niet voor dat het plan van het dorp uitgevoerd wordt, dat doen de inwoners zelf. In meer ambtelijke taal: de ‘agenda’ van het dorp probeer ik te versterken met de agenda van de gemeente en dan proberen we te matchen. Dat is ook voor ons een leerproces. In Slijk-Ewijk staan nu een zestal punten op de agenda voor de Dorpsvisie.’

De wethouder vat het gesprek samen: ‘De rol van de gemeente is anders geworden. Er is geen centraal loket meer voor alles. Maar mooie ideeën en projecten, zowel vanuit de gemeente als uit de samenleving, proberen we te faciliteren. We trekken Merijn erbij en dan gaan we met z’n allen om tafel om de informatie te bundelen zodat al die plannen zo goed mogelijk worden gestroomlijnd en problemen aan de voorkant getackeld worden. Dorpsraden kúnnen daar een belangrijke rol in hebben maar dat hoeft niet, zij kunnen ook aanhaken bij een leuk particulier initiatief wat door een groepje inwoners is bedacht bijvoorbeeld.

Kijk, en de gemeente heeft natuurlijk ook zijn wettelijke taken die moeten worden uitgevoerd, ook zonder meedenken van de bewoners. Maar als er iets veranderen moet, wordt de medewerking met bewoners gezocht. Dat doen we bijvoorbeeld met enquêtes om de leefbaarheid te bevorderen en om te weten wat er speelt in de dorpen. En ik moet zeggen, voor ons als gemeente is die ommekeer ook wel wennen geweest hoor! We hebben heel lang nagedacht over hoe ga je de inwoners betrekken bij het welzijn in de gemeente.’

Merijn haakt aan: daarom bestaat er ook het platform Overbetuwe Doet. Ik geloof volgend voorjaar krijgen de inwoners van Oosterhout en Slijk- Ewijk een brief van hen met een cheque die ze kunnen doneren aan een goed initiatief voor het dorp. In een paar dorpen is dat al gedaan.

Bijvoorbeeld hier in Elst vond een inwoner het belangrijk dat rond de afvalcontainer geen vuilniszakken meer gedumpt werden. Die kwam met een idee voor ‘containertuintjes’. Rond de container een tuintje aanleg- gen zodat het er gezellig uitziet. Geweldig! Tot nu toe geen troep meer.’ De wethouder tot slot: ‘Je ziet dat de gemeente ruimte geeft voor particuliere initiatieven en dat er gelijkwaardige samenwerking wordt nagestreefd. Het is wel verschillend per dorp hoe snel en duidelijk de dingen gaan en hoe actief is de inwoner om iets voor elkaar te krijgen…’

Merijn nog even: ‘Maar ik ben ambtenaar… en ambtenaren nuanceren graag; waar we het nu over hebben zijn onderwerpen waarin de gemeente ook een samenwerking aan kán gaan. Het is niét zo dat je kunt meepraten of onderhandelen over je rijbewijs of paspoort…’ Duidelijk. Nog even ter aanvulling:

Forte Welzijn is de welzijnsorganisatie binnen onze gemeente. Zij onder- steunen en stimuleren mensen in hun persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling, zowel individueel als groepsgewijs met cursussen, activiteiten of workshops.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven