De Huisarts vertelt…
In de herhaling
Frank Weimer
Een heel aantal patiënten gebruikt langdurig (chronisch) dezelfde medicatie. Het is belangrijk dat u deze medicatie op een vast moment in- neemt en niet vergeet, want dan werken de medi- cijnen beter. De huisarts schrijft medicijnen voor chronisch gebruik vaak voor maximaal 3 maanden voor. De apotheek levert de medicatie dan zo af. Na verloop van tijd krijgt iedereen dus te maken met herhaalrecepten.
Er zijn verschillende manieren om herhaalrecepten aan te vragen. Om dit proces te stroomlijnen en te zorgen dat er minder fouten gemaakt wor- den, willen we ons toespitsen op 3 manieren van herhaalrecepten aanvragen.
Ten eerste is er de mogelijkheid om ‘Pro-actief Herhalen’ aan te vragen bij uw apotheek. Dit heeft onze voorkeur. De apotheek zal dan elke drie maanden uw medicatie aanvragen bij de huisarts en het voor u klaarmaken. U ontvangt dan automatisch bericht dat de medicatie klaar staat zonder dat u er omkijken naar heeft.
Daarnaast heeft u de mogelijkheid om via de ‘MijnHuisarts App’ uw herhaalrecepten aan te vragen [in het startscherm > zelf regelen > her- haalrecepten]. Uw huisarts controleert deze aanvragen en stuurt ze vervolgens door naar uw apotheek. Wist u dat u naast het aanvragen van medi- catie ook uw dossier kunt inzien, afspraken kunt inplannen en vragen (e-consult) kunt stellen aan uw huisarts? Nieuwsgierig geworden en mocht u nog geen gebruik maken van de ‘MijnHuisarts App’ dan kunt u zich eenmalig registreren aan de balie in onze praktijk.
Hoewel we u willen vragen zoveel mogelijk ge- bruik te maken van ‘Pro-actief Herhalen’ en de ‘MijnHuisarts App’ blijft tot slot ook de aloude manier om medicatie aan te vragen in stand.
Naast de ingang van de praktijk is er een brieven- bus voor herhaalrecepten. U kunt hier uw oude doosje(s) inwerpen en de volgende dag sturen we de nieuwe recepten door naar uw apotheek.
Het bellen naar de praktijk voor het aanvragen van herhaalmedicatie willen we liever niet. De as- sistentes hebben dan namelijk meer tijd om u te woord te staan met al uw andere medische hulp- vragen. Hierdoor zal de wachttijd aan de telefoon ook verder afnemen.
Ik hoop dat u nieuwsgierig bent geworden en samen met ons aan deze kwaliteitsverbeterings- slag wilt werken. Alvast heel erg bedankt!
Het team van huisartsenpraktijk Oosterhout